Gå til innhold
Tom_berend

Hvorfor kjøpe "strippa" nybil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe som faktisk irriterer meg er folk som kjøper en helt splitter ny bil og så går for en variant med så lite utstyr som overhodet mulig...

F.eks. å kjøpe en splitter ny superb ambition.. hva f*"#¤%" er poenget? Hva er vitsen med å ha en helt ny type bil og ikke noe utstyr i den???? Er det penga det står på så kan man heller kjøpe brukt. Og...skjønner de som driter i bil og bare bruker den A til B...evt kommunen som kjøper inn 40 av en type og ikke trenger utstyr. Men det finnes altså folk med interesse for bil og som bruker mye av fritiden på bil som kjøper disse strippa bilene.

Hjelp meg å forstå....

sånn....det var den utblåsningen

Skrevet

Der er jeg enig med deg!! Verst er det med Audi, BMW og Mercedes hvor folk absolutt skal ha bilen men ikke har råd til å legge på litt utstyr. "Elektriske seter.. hmm..nei..men er da morro med hendler..." øhm..

Som du sier så skjønner jeg dem som ikke bryr seg en dritt om biler at de ikke gidder velge mye utstyr, men bare vil ha en ny bil.

Skrevet

Ser problemet med Audi, BMW og Mercedes spesielt.

Og når det kommer til Skoda så kan jeg heller ikke fatte og begripe hvorfor man skulle velge de minst utstyrte variantene så lenge man har en viss interesse for bil. Havner i samme gruppa som de som velger 2WD på SUV'er spør du meg.

Gjest Baldvindur
Skrevet

Sikkert mange som ikke tenker på neste salg og har rett og slett ikke bruk for mye utstyr som dem oppfatter som unyttig. Mye i bil som jeg ikke oppfatter som nødvendig i det hele tatt og aldri har brukt noe. Lane assist, blindsone varsler, stop & go er jo bare hinsides irriterende... :-)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Irriterende med biler som er strippet ja.. Fant en flott bil på nett å stussa litt på prisen, men når jeg åpnet anonnsen så så jeg hvorfor...

  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

For sin egen del bør man ikke irritere seg over at andres valg ikke samsvarer med egne preferanser :D. Og det ville jo vært synd om alle bruktbilkjøpere kun hadde muligheten til å kjøpe biler fullstappet med utstyr...

Det finnes mange motiver til å kjøpe ny bil istedet for brukt. Noen gjør det for å få akkurat det utstyret de selv vil ha på bilen, og de kjøper naturligvis ikke en strippet bil. Så har du de som bare liker å ha helt nye ting, med garanti og driftssikkerhet som følger med. Noen av de kan bry seg fint lite om utstyr. Også er det en  del som kjøper firmabil innenfor et budsjett, og da blir det jo en prioriteringssak om det blir en bil med stor motor og lite utstyr, eller motsatt. Etc...

Endret av euphoria
  • Lik 3
Skrevet

De fleste syntes jo det er gøy med duppeditter og nye fancy ting man bare så vidt har hørt om og om enda mindre sett i bruk. Nye biler kan være stappfulle av slikt og med brukermanualer svære som Encyclopedia Britannica. Gunstig pris på utstyr i forhold til konkurrentene kan sikkert være viktig for mange ved valg av bil. 

For egen del var det hovedsakelig èn grunn til å kjøpe Skoda: totaløkonomien. Jeg kjører 30.000 km + i året på østlandsveier,  stort sett finansiert av ferdig skattede kroner (1700.- i fradrag 2016). Hovedsakelig 70 og 80 soner, nesten frie for forbikjøringsmuligheter. 4 fotobokser til jobb og 4 bokser hjem + en snittmåler gjør kjøreturen til en kjedelig rutinemessig reise mellom A og B. Jeg tror ikke skinn, sobel eller isbitmaskin ville gjort den turen særlig mer givende. Jeg hører mest på lydbøker når jeg kjører og trenger dermed heller ikke 178 db fra en sub under baksetet, ei heller 8 memory-innstillinger på førersetet siden både bilen og jeg husker at jeg er 196cm og ikke liker å ligge når jeg kjører.

Bilen har akkurat rundet 200.000 på snart 6 år og ny EU-kontroll venter. Varsellampene har begynt å melde seg (de ekte som forteller om filtere, ESP, følere på bremsklosser osv.) og de koster litt å slukke når det ikke bare er å bytte klosser, kjøre varm motoren eller etterfylle clutcholje.

Nå forsvinner snart de ordentlige bilene til fordel for batteribiler og dermed har jeg sikkert renset min siste EGR-ventil, byttet siste registerreim og ikke minst sluttet å irritere meg over at ingen har villet lage (jeg er sikker på at det er viljen som mangler) et partikkelfilter som ikke går tett.

Mine tanker går til de siste EU-kontrollene for fossile  biler med blinkende lamper som det koster masse penger å slukke for å få bilen godkjent. Se bare hvor lite skade det skal være på en moderne bil i dag før den blir vraket. Det koster å erstatte 13 airbagger og 12 følere i støtfangeren som skal redde deg fra å kjøre i naboens hagemur.

  • Lik 4
  • 4 uker senere...
Skrevet

Det er litt spesielt å klare å irritere seg over andres bilvalg! 

Selv hadde jeg tenkt å kjøpe nyere brukt Skoda, men endte opp med en ny. Jeg syns de fleste brukte hadde rikelig med underlig utstyr som selgerne ønsker godt betalt for.  De fleste hadde nok også glemt at de fikk ganske mange lapper i rabatt når de kjøpte bilen.  Ny bil 2018 modell var omtrent samme pris som 16/17 modeller, etter rabatt. 

  • Lik 2
Skrevet

Jeg for min del er glad for at biler også kjøpes med lavere utstyrsnivåer så det også blir mulig å kjøpe bruktbil for de som vil ha en "no nonsence" bil til lavest mulig pris

Skrevet

Jeg er også en av de som liker en god del utstyr og utstyrspakker, men jeg kan jo ikke «irritere» meg over at andre har helt andre prioriteringer enn meg, og det samme gjelder jo valg av motor.

For enkelte så er det null interesse eller behov for en masse utstyr de aldri bruker, trenger heller ikke en «kraftig» motor for å kjøre rundt med matpakka, og så er det jo også et økonomisk spørsmål. Noen velger muligens en helt ny bil uten utstyr fremfor en godt/bedre utstyrt bruktbil for f.eks å ha lengre nybilgaranti..........

Så her er det jo nesten like mange meninger som det er bilkjøpere, og en standard for «must have» utstyr er det svært vanskelig å sette, selv om jeg personlig aldri vil velge en bil ribba for utstyr, så er det mange som ikke har det minste problemet med det. Så det er nok bare å akseptere at vi har forskjellige meninger og behov her :) 

 

Skrevet

De som kjøper brukt bil må nok bare tilpasse seg de som selger brukte biler. Det er den som kjøper ny bil sitt privilegium å velge akkurat det som måtte passe av utstyr og varianter. 

Når det er sagt, er det en del utstyr det faktisk lønner seg å velge, selv om du ikke ønsker/trenger det, dersom du har tenkt å selge bilen etter noen år. 4x4 og DSG er eksempler på dette når en benytter seg av de gode tilbudene. Du vil få mer tilbake når du selger enn det du betaler når du kjøper.  

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg jobbet med billeasing tidligere, og der så vi ofte at biler til "selgere" eller andre som ikke satt i lederstillinger, ble ganske sparsommelig utstyrt. Det var ikke snakk om skinnseter, stor stereo, el.seter etc der. Det var restriksjoner på totalpris på bilen som utgjorde dette. Ofte hadde de ett budsjett på hva bilen skulle koster totalt, eller hva bilen skulle koste firmaet og lease hver måned. 

Det var ikke sjeldent man så f.eks. oktavia med minste motoren og KANSKJE automatgir, eller at man hadde litt større motor og automatgir. Tullette, ja jeg syntes også det. Men nå har da enkelte en slik policy i selskapet da, dessverre.

Skrevet

Ja leasing er selvfølgelig også en sterkt medvirkende faktor til litt undermotoriserte og lite utstyrte biler, fordi de skal under et visst prisnivå, men da gjør jo nesten enkelte leasing-selskpaper seg en «bjørnetjeneste» ved at de sitter igjen med biler som ikke er så enkle å selge til prisen de ønsker etter endt leasingperiode. Det gjelder ikke alle biler selvfølgelig, men ser jo at enkelte biler på Finn.no er alt annet enn lettsolgte........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...