Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Tom_berend

Hvorfor kjøpe "strippa" nybil?

Anbefalte innlegg

Noe som faktisk irriterer meg er folk som kjøper en helt splitter ny bil og så går for en variant med så lite utstyr som overhodet mulig...

F.eks. å kjøpe en splitter ny superb ambition.. hva f*"#¤%" er poenget? Hva er vitsen med å ha en helt ny type bil og ikke noe utstyr i den???? Er det penga det står på så kan man heller kjøpe brukt. Og...skjønner de som driter i bil og bare bruker den A til B...evt kommunen som kjøper inn 40 av en type og ikke trenger utstyr. Men det finnes altså folk med interesse for bil og som bruker mye av fritiden på bil som kjøper disse strippa bilene.

Hjelp meg å forstå....

sånn....det var den utblåsningen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er jeg enig med deg!! Verst er det med Audi, BMW og Mercedes hvor folk absolutt skal ha bilen men ikke har råd til å legge på litt utstyr. "Elektriske seter.. hmm..nei..men er da morro med hendler..." øhm..

Som du sier så skjønner jeg dem som ikke bryr seg en dritt om biler at de ikke gidder velge mye utstyr, men bare vil ha en ny bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser problemet med Audi, BMW og Mercedes spesielt.

Og når det kommer til Skoda så kan jeg heller ikke fatte og begripe hvorfor man skulle velge de minst utstyrte variantene så lenge man har en viss interesse for bil. Havner i samme gruppa som de som velger 2WD på SUV'er spør du meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Baldvindur

Sikkert mange som ikke tenker på neste salg og har rett og slett ikke bruk for mye utstyr som dem oppfatter som unyttig. Mye i bil som jeg ikke oppfatter som nødvendig i det hele tatt og aldri har brukt noe. Lane assist, blindsone varsler, stop & go er jo bare hinsides irriterende... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Irriterende med biler som er strippet ja.. Fant en flott bil på nett å stussa litt på prisen, men når jeg åpnet anonnsen så så jeg hvorfor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For sin egen del bør man ikke irritere seg over at andres valg ikke samsvarer med egne preferanser :D. Og det ville jo vært synd om alle bruktbilkjøpere kun hadde muligheten til å kjøpe biler fullstappet med utstyr...

Det finnes mange motiver til å kjøpe ny bil istedet for brukt. Noen gjør det for å få akkurat det utstyret de selv vil ha på bilen, og de kjøper naturligvis ikke en strippet bil. Så har du de som bare liker å ha helt nye ting, med garanti og driftssikkerhet som følger med. Noen av de kan bry seg fint lite om utstyr. Også er det en  del som kjøper firmabil innenfor et budsjett, og da blir det jo en prioriteringssak om det blir en bil med stor motor og lite utstyr, eller motsatt. Etc...

Endret av euphoria
  • Lik 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste syntes jo det er gøy med duppeditter og nye fancy ting man bare så vidt har hørt om og om enda mindre sett i bruk. Nye biler kan være stappfulle av slikt og med brukermanualer svære som Encyclopedia Britannica. Gunstig pris på utstyr i forhold til konkurrentene kan sikkert være viktig for mange ved valg av bil. 

For egen del var det hovedsakelig èn grunn til å kjøpe Skoda: totaløkonomien. Jeg kjører 30.000 km + i året på østlandsveier,  stort sett finansiert av ferdig skattede kroner (1700.- i fradrag 2016). Hovedsakelig 70 og 80 soner, nesten frie for forbikjøringsmuligheter. 4 fotobokser til jobb og 4 bokser hjem + en snittmåler gjør kjøreturen til en kjedelig rutinemessig reise mellom A og B. Jeg tror ikke skinn, sobel eller isbitmaskin ville gjort den turen særlig mer givende. Jeg hører mest på lydbøker når jeg kjører og trenger dermed heller ikke 178 db fra en sub under baksetet, ei heller 8 memory-innstillinger på førersetet siden både bilen og jeg husker at jeg er 196cm og ikke liker å ligge når jeg kjører.

Bilen har akkurat rundet 200.000 på snart 6 år og ny EU-kontroll venter. Varsellampene har begynt å melde seg (de ekte som forteller om filtere, ESP, følere på bremsklosser osv.) og de koster litt å slukke når det ikke bare er å bytte klosser, kjøre varm motoren eller etterfylle clutcholje.

Nå forsvinner snart de ordentlige bilene til fordel for batteribiler og dermed har jeg sikkert renset min siste EGR-ventil, byttet siste registerreim og ikke minst sluttet å irritere meg over at ingen har villet lage (jeg er sikker på at det er viljen som mangler) et partikkelfilter som ikke går tett.

Mine tanker går til de siste EU-kontrollene for fossile  biler med blinkende lamper som det koster masse penger å slukke for å få bilen godkjent. Se bare hvor lite skade det skal være på en moderne bil i dag før den blir vraket. Det koster å erstatte 13 airbagger og 12 følere i støtfangeren som skal redde deg fra å kjøre i naboens hagemur.

  • Lik 4

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt spesielt å klare å irritere seg over andres bilvalg! 

Selv hadde jeg tenkt å kjøpe nyere brukt Skoda, men endte opp med en ny. Jeg syns de fleste brukte hadde rikelig med underlig utstyr som selgerne ønsker godt betalt for.  De fleste hadde nok også glemt at de fikk ganske mange lapper i rabatt når de kjøpte bilen.  Ny bil 2018 modell var omtrent samme pris som 16/17 modeller, etter rabatt. 

  • Lik 3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg for min del er glad for at biler også kjøpes med lavere utstyrsnivåer så det også blir mulig å kjøpe bruktbil for de som vil ha en "no nonsence" bil til lavest mulig pris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også en av de som liker en god del utstyr og utstyrspakker, men jeg kan jo ikke «irritere» meg over at andre har helt andre prioriteringer enn meg, og det samme gjelder jo valg av motor.

For enkelte så er det null interesse eller behov for en masse utstyr de aldri bruker, trenger heller ikke en «kraftig» motor for å kjøre rundt med matpakka, og så er det jo også et økonomisk spørsmål. Noen velger muligens en helt ny bil uten utstyr fremfor en godt/bedre utstyrt bruktbil for f.eks å ha lengre nybilgaranti..........

Så her er det jo nesten like mange meninger som det er bilkjøpere, og en standard for «must have» utstyr er det svært vanskelig å sette, selv om jeg personlig aldri vil velge en bil ribba for utstyr, så er det mange som ikke har det minste problemet med det. Så det er nok bare å akseptere at vi har forskjellige meninger og behov her :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som kjøper brukt bil må nok bare tilpasse seg de som selger brukte biler. Det er den som kjøper ny bil sitt privilegium å velge akkurat det som måtte passe av utstyr og varianter. 

Når det er sagt, er det en del utstyr det faktisk lønner seg å velge, selv om du ikke ønsker/trenger det, dersom du har tenkt å selge bilen etter noen år. 4x4 og DSG er eksempler på dette når en benytter seg av de gode tilbudene. Du vil få mer tilbake når du selger enn det du betaler når du kjøper.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobbet med billeasing tidligere, og der så vi ofte at biler til "selgere" eller andre som ikke satt i lederstillinger, ble ganske sparsommelig utstyrt. Det var ikke snakk om skinnseter, stor stereo, el.seter etc der. Det var restriksjoner på totalpris på bilen som utgjorde dette. Ofte hadde de ett budsjett på hva bilen skulle koster totalt, eller hva bilen skulle koste firmaet og lease hver måned. 

Det var ikke sjeldent man så f.eks. oktavia med minste motoren og KANSKJE automatgir, eller at man hadde litt større motor og automatgir. Tullette, ja jeg syntes også det. Men nå har da enkelte en slik policy i selskapet da, dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja leasing er selvfølgelig også en sterkt medvirkende faktor til litt undermotoriserte og lite utstyrte biler, fordi de skal under et visst prisnivå, men da gjør jo nesten enkelte leasing-selskpaper seg en «bjørnetjeneste» ved at de sitter igjen med biler som ikke er så enkle å selge til prisen de ønsker etter endt leasingperiode. Det gjelder ikke alle biler selvfølgelig, men ser jo at enkelte biler på Finn.no er alt annet enn lettsolgte........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×