Gå til innhold
Tom_berend

Hvorfor kjøpe "strippa" nybil?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Noe som faktisk irriterer meg er folk som kjøper en helt splitter ny bil og så går for en variant med så lite utstyr som overhodet mulig...

F.eks. å kjøpe en splitter ny superb ambition.. hva f*"#¤%" er poenget? Hva er vitsen med å ha en helt ny type bil og ikke noe utstyr i den???? Er det penga det står på så kan man heller kjøpe brukt. Og...skjønner de som driter i bil og bare bruker den A til B...evt kommunen som kjøper inn 40 av en type og ikke trenger utstyr. Men det finnes altså folk med interesse for bil og som bruker mye av fritiden på bil som kjøper disse strippa bilene.

Hjelp meg å forstå....

sånn....det var den utblåsningen

Skrevet

Der er jeg enig med deg!! Verst er det med Audi, BMW og Mercedes hvor folk absolutt skal ha bilen men ikke har råd til å legge på litt utstyr. "Elektriske seter.. hmm..nei..men er da morro med hendler..." øhm..

Som du sier så skjønner jeg dem som ikke bryr seg en dritt om biler at de ikke gidder velge mye utstyr, men bare vil ha en ny bil.

Skrevet

Ser problemet med Audi, BMW og Mercedes spesielt.

Og når det kommer til Skoda så kan jeg heller ikke fatte og begripe hvorfor man skulle velge de minst utstyrte variantene så lenge man har en viss interesse for bil. Havner i samme gruppa som de som velger 2WD på SUV'er spør du meg.

Gjest Baldvindur
Skrevet

Sikkert mange som ikke tenker på neste salg og har rett og slett ikke bruk for mye utstyr som dem oppfatter som unyttig. Mye i bil som jeg ikke oppfatter som nødvendig i det hele tatt og aldri har brukt noe. Lane assist, blindsone varsler, stop & go er jo bare hinsides irriterende... :-)

  • 2 uker senere...
Skrevet

Irriterende med biler som er strippet ja.. Fant en flott bil på nett å stussa litt på prisen, men når jeg åpnet anonnsen så så jeg hvorfor...

  • 2 år senere...
Skrevet (endret)

For sin egen del bør man ikke irritere seg over at andres valg ikke samsvarer med egne preferanser :D. Og det ville jo vært synd om alle bruktbilkjøpere kun hadde muligheten til å kjøpe biler fullstappet med utstyr...

Det finnes mange motiver til å kjøpe ny bil istedet for brukt. Noen gjør det for å få akkurat det utstyret de selv vil ha på bilen, og de kjøper naturligvis ikke en strippet bil. Så har du de som bare liker å ha helt nye ting, med garanti og driftssikkerhet som følger med. Noen av de kan bry seg fint lite om utstyr. Også er det en  del som kjøper firmabil innenfor et budsjett, og da blir det jo en prioriteringssak om det blir en bil med stor motor og lite utstyr, eller motsatt. Etc...

Endret av euphoria
  • Lik 3
Skrevet

De fleste syntes jo det er gøy med duppeditter og nye fancy ting man bare så vidt har hørt om og om enda mindre sett i bruk. Nye biler kan være stappfulle av slikt og med brukermanualer svære som Encyclopedia Britannica. Gunstig pris på utstyr i forhold til konkurrentene kan sikkert være viktig for mange ved valg av bil. 

For egen del var det hovedsakelig èn grunn til å kjøpe Skoda: totaløkonomien. Jeg kjører 30.000 km + i året på østlandsveier,  stort sett finansiert av ferdig skattede kroner (1700.- i fradrag 2016). Hovedsakelig 70 og 80 soner, nesten frie for forbikjøringsmuligheter. 4 fotobokser til jobb og 4 bokser hjem + en snittmåler gjør kjøreturen til en kjedelig rutinemessig reise mellom A og B. Jeg tror ikke skinn, sobel eller isbitmaskin ville gjort den turen særlig mer givende. Jeg hører mest på lydbøker når jeg kjører og trenger dermed heller ikke 178 db fra en sub under baksetet, ei heller 8 memory-innstillinger på førersetet siden både bilen og jeg husker at jeg er 196cm og ikke liker å ligge når jeg kjører.

Bilen har akkurat rundet 200.000 på snart 6 år og ny EU-kontroll venter. Varsellampene har begynt å melde seg (de ekte som forteller om filtere, ESP, følere på bremsklosser osv.) og de koster litt å slukke når det ikke bare er å bytte klosser, kjøre varm motoren eller etterfylle clutcholje.

Nå forsvinner snart de ordentlige bilene til fordel for batteribiler og dermed har jeg sikkert renset min siste EGR-ventil, byttet siste registerreim og ikke minst sluttet å irritere meg over at ingen har villet lage (jeg er sikker på at det er viljen som mangler) et partikkelfilter som ikke går tett.

Mine tanker går til de siste EU-kontrollene for fossile  biler med blinkende lamper som det koster masse penger å slukke for å få bilen godkjent. Se bare hvor lite skade det skal være på en moderne bil i dag før den blir vraket. Det koster å erstatte 13 airbagger og 12 følere i støtfangeren som skal redde deg fra å kjøre i naboens hagemur.

  • Lik 4
  • 4 uker senere...
Skrevet

Det er litt spesielt å klare å irritere seg over andres bilvalg! 

Selv hadde jeg tenkt å kjøpe nyere brukt Skoda, men endte opp med en ny. Jeg syns de fleste brukte hadde rikelig med underlig utstyr som selgerne ønsker godt betalt for.  De fleste hadde nok også glemt at de fikk ganske mange lapper i rabatt når de kjøpte bilen.  Ny bil 2018 modell var omtrent samme pris som 16/17 modeller, etter rabatt. 

  • Lik 2
Skrevet

Jeg for min del er glad for at biler også kjøpes med lavere utstyrsnivåer så det også blir mulig å kjøpe bruktbil for de som vil ha en "no nonsence" bil til lavest mulig pris

Skrevet

Jeg er også en av de som liker en god del utstyr og utstyrspakker, men jeg kan jo ikke «irritere» meg over at andre har helt andre prioriteringer enn meg, og det samme gjelder jo valg av motor.

For enkelte så er det null interesse eller behov for en masse utstyr de aldri bruker, trenger heller ikke en «kraftig» motor for å kjøre rundt med matpakka, og så er det jo også et økonomisk spørsmål. Noen velger muligens en helt ny bil uten utstyr fremfor en godt/bedre utstyrt bruktbil for f.eks å ha lengre nybilgaranti..........

Så her er det jo nesten like mange meninger som det er bilkjøpere, og en standard for «must have» utstyr er det svært vanskelig å sette, selv om jeg personlig aldri vil velge en bil ribba for utstyr, så er det mange som ikke har det minste problemet med det. Så det er nok bare å akseptere at vi har forskjellige meninger og behov her :) 

 

Skrevet

De som kjøper brukt bil må nok bare tilpasse seg de som selger brukte biler. Det er den som kjøper ny bil sitt privilegium å velge akkurat det som måtte passe av utstyr og varianter. 

Når det er sagt, er det en del utstyr det faktisk lønner seg å velge, selv om du ikke ønsker/trenger det, dersom du har tenkt å selge bilen etter noen år. 4x4 og DSG er eksempler på dette når en benytter seg av de gode tilbudene. Du vil få mer tilbake når du selger enn det du betaler når du kjøper.  

  • 8 måneder senere...
Skrevet

Jeg jobbet med billeasing tidligere, og der så vi ofte at biler til "selgere" eller andre som ikke satt i lederstillinger, ble ganske sparsommelig utstyrt. Det var ikke snakk om skinnseter, stor stereo, el.seter etc der. Det var restriksjoner på totalpris på bilen som utgjorde dette. Ofte hadde de ett budsjett på hva bilen skulle koster totalt, eller hva bilen skulle koste firmaet og lease hver måned. 

Det var ikke sjeldent man så f.eks. oktavia med minste motoren og KANSKJE automatgir, eller at man hadde litt større motor og automatgir. Tullette, ja jeg syntes også det. Men nå har da enkelte en slik policy i selskapet da, dessverre.

Skrevet

Ja leasing er selvfølgelig også en sterkt medvirkende faktor til litt undermotoriserte og lite utstyrte biler, fordi de skal under et visst prisnivå, men da gjør jo nesten enkelte leasing-selskpaper seg en «bjørnetjeneste» ved at de sitter igjen med biler som ikke er så enkle å selge til prisen de ønsker etter endt leasingperiode. Det gjelder ikke alle biler selvfølgelig, men ser jo at enkelte biler på Finn.no er alt annet enn lettsolgte........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...